Hulp bij materiaal lenen
Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen en terugbrengen.
Lenen & terugbrengen
Hoeveel mag ik lenen?
- Je kunt maximaal tien materialen tegelijk lenen. Het maakt daarbij niet uit of dit boeken, tijdschriften of dvd’s zijn.
- De uitleentermijn is 4 weken. Met een Topabonnement kun je de materialen 1 jaar lang thuis houden.
- Geleende materialen kun je 1 keer verlengen, tenzij ze gereserveerd zijn.
- Je kunt met je pas lenen en inleveren bij alle Bibliotheken in de provincie Fryslân.
- Daarnaast mag je via de Online Bibliotheek nog eens tien e-books, tien luisterboeken en vijf tijdschriften lenen.
Hoe lever ik het materiaal weer in?
Geleende materialen lever je zelf in via de zelfservicebalie. Bekijk gelijk of alle ingeleverde titels op de bon staan. Is dat niet zo? Vraag een medewerker om hulp.
Al het materiaal mag je in elke Bibliotheek in Fryslân inleveren. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging waar je het materiaal geleend hebt.
Is er een haal- en brengservice voor ouderen?
Als je zelf niet naar de Bibliotheek kunt komen, komt de Bibliotheek naar jou toe. Een vaste vrijwilliger komt bij je thuis om te bespreken welke boeken je graag leest. Hij of zij komt de boeken bij je thuis bezorgen en weer ophalen op tijden dat het je schikt.
Lees meer over de Bibliotheek aan Huis
Verlengen
Hoe kan ik verlengen?
Je kunt verlengen op onze website of via de Wise app.
Verlengen via de Wise app:
Verlengen op onze website:
- Om je materialen te verlengen, log je in op Mijn menu.
- Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
- Controleer of alle materialen die je wilt verlengen aangevinkt staan.
- De nieuwe leentermijn gaat direct in op het moment dat je verlengt en dus niet vanaf de oorspronkelijke inleverdatum.
- Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden, staat deze niet aangevinkt. Bij de titel staat vermeld waarom deze niet verlengd kan worden.
- Vink eventueel uit wat je niet wilt verlengen.
- Scroll helemaal naar beneden en klik op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte materialen’.
- Je krijgt te zien welke materialen verlengd zijn.
- Klik op ‘Wat heb ik thuis?’ om te controleren of alle materialen die je wilde verlengen, ook verlengd zijn.
- Na het verlengen ontvang je het e-mailbericht 'Resultaat verlenging'. Hier zie je het resultaat van jouw verlenging.
- Inleveren en opnieuw lenen op dezelfde dag, wordt als een verlenging gezien.
Hoe vaak kan ik een boek verlengen?
Je kunt geleende materialen één keer verlengen. Het is gratis. Materialen die door anderen gereserveerd zijn kun je niet verlengen.
Reserveren en aanvragen
Hoe reserveer ik boeken?
Reserveren kan via de catalogus op onze website of via de Wise app. Via de zoekbalk op de homepagina zoek je op een titel, auteur of onderwerp. Klik vervolgens op de gewenste titel en ga door naar ‘reserveren’. Log in met je pasnummer en wachtwoord. Kies de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kun je ook reserveren aan de balie in de Bibliotheek.
Het reserveren van een boek, tijdschrift of film is binnen de provincie Fryslân gratis. Kun je niet vinden wat je zoekt? Klik dan op ‘in heel Nederland’ in het linkermenu. Als je materiaal reserveert buiten de provincie betaal je € 5,00 per reservering.
Hoe vraag ik boeken aan uit andere Openbare Bibliotheken?
Is wat je zoekt niet in de Friese Bibliotheken aanwezig? Dan kun je het materiaal bij andere Bibliotheken in Nederland aanvragen. Dit kost € 5,- Dit kun je doen door als je een titel in de catalogus hebt gezocht, in het linkermenu op 'in heel Nederland' te klikken.
Hoe vraag ik boeken aan uit wetenschappelijke Bibliotheken?
Boeken uit universiteitbibliotheken, musea en onderzoeksinstellingen vraag je aan via de pagina wetenschappelijke boeken lenen op onze website. Dit kost € 5,-
Boetevrije Bibliotheek
Wat betekent een boetevrije Bibliotheek?
Je krijgt van ons geen boete als je de materialen te laat inlevert. In plaats daarvan sturen we je op tijd een herinnering én mag je gratis één keer verlengen. Materialen die door anderen gereserveerd zijn kun je niet verlengen.
Boetevrij betekent niet dat je de boeken tot in het oneindige thuis kunt houden. Na de 2e herinnering sturen we een factuur, omdat we denken dat je deze materialen graag wilt houden.
Hoelang mag ik boeken lenen?
Boeken, tijdschriften en DVD’s mag je maximaal vier weken lenen. Heb je er nog geen genoeg van? Je mag gratis één keer verlengen tenzij de materialen door iemand anders zijn gereserveerd.
E-books en luisterboeken leen je voor 3 weken. Hierna verdwijnen ze automatisch van je boekenplank.
Drie dagen voordat de eerste leentermijn verloopt, zie je op je boekenplank een verlengknop. Als je hierop drukt, leen je het boek opnieuw voor 3 weken. Na deze verlenging krijg je geen verlengknop meer te zien. Wil je het e-book of luisterboek daarna nog een keer verlengen, dan kan dat alleen door het opnieuw te lenen.
Lezers op de e-reader raden we aan om geen gebruik te maken van deze verlengknop. Voor de e-reader werkt het beter om het boek opnieuw te lenen.
Wat betaal ik als ik te laat ben?
Wij zijn een boetevrije Bibliotheek, daarom betaal je bij ons geen boetes. Maar we hopen dat je het materiaal op tijd inlevert. Zo hoeft de volgende lezer niet op je te wachten.
Als je leenperiode bijna is verstreken, sturen we je een inleverattendering en na de uitleentermijn twee keer een herinnering. Je mag gratis één keer verlengen tenzij de materialen door anderen gereserveerd zijn.
Kom je na de tweede herinnering alsnog de materialen niet inleveren? Dan ontvang je een factuur, omdat we denken dat je deze materialen graag wilt houden.
Verlies of beschadiging
Hoe vraag ik een nieuwe pas aan?
Kom naar jouw Bibliotheek en we maken een nieuwe pas voor je aan. Dit kost je eenmalig € 2,50
Wat moet ik doen als ik een boek heb beschadigd?
Neem contact op met jouw Bibliotheek of mail naar klantenservice@bzof.nl. Je mag het ook bespreken aan de balie van jouw Bibliotheek. Als het materiaal zo erg beschadigd is dat we het niet meer kunnen uitlenen, vragen we je de kosten van het boek te vergoeden.