Klantenservice
Heb je een vraag? Bekijk hier de onderwerpen. Staat je antwoord er niet tussen? Neem dan contact met ons op!
Lenen
In de Bibliotheek
E-books en luisterboeken
Abonnement
Onze website & apps
Suggesties & klachten
Meest gestelde vragen
Waarom is het inlogscherm aangepast?
Alle Nederlandse bibliotheken schakelen geleidelijk over naar één gezamenlijk inlogsysteem. Dit maakt inloggen niet alleen veiliger, maar ook gemakkelijker. Daarom is de toegang en het inlogscherm aangepast.
Lees hier alle informatie.
Waar vind ik de openingstijden van de Bibliotheek?
Bekijk de openingstijden van onze Bibliotheken in het overzicht.
Hoe verleng ik mijn boeken?
Je kunt verlengen op onze website of via de Wise app.
Verlengen via de Wise app:
Verlengen op onze website:
- Om je materialen te verlengen, log je in op Mijn menu.
- Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
- Controleer of alle materialen die je wilt verlengen aangevinkt staan.
- De nieuwe leentermijn gaat direct in op het moment dat je verlengt en dus niet vanaf de oorspronkelijke inleverdatum.
- Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden, staat deze niet aangevinkt. Bij de titel staat vermeld waarom deze niet verlengd kan worden.
- Vink eventueel uit wat je niet wilt verlengen.
- Scroll helemaal naar beneden en klik op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte materialen’.
Je krijgt te zien welke materialen verlengd zijn. - Klik op ‘Wat heb ik thuis?’ om te controleren of alle materialen die je wilde verlengen, ook verlengd zijn.
- Na het verlengen ontvang je het e-mailbericht 'Resultaat verlenging'. Hier zie je het resultaat van jouw verlenging.
- Inleveren en opnieuw lenen op dezelfde dag, wordt als een verlenging gezien.
Hoe reserveer ik materiaal?
Reserveren kan via de catalogus op onze website of via de Wise app. Via de zoekbalk op de homepagina zoek je op een titel. Klik vervolgens op de gewenste titel en ga door naar ‘reserveren’. Log in met je pasnummer en wachtwoord. Kies de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kun je ook reserveren aan de balie in de Bibliotheek.
Het reserveren van een boek, tijdschrift of film is binnen de provincie Fryslân gratis. Kun je niet vinden wat je zoekt? Klik dan op zoeken ‘Buiten de provincie’. Als je materiaal reserveert buiten de provincie betaal je € 5,00 per reservering.
Wat is het maximum te lenen materialen?
- Je kunt maximaal tien boeken, tijdschriften en dvd’s tegelijk lenen. Daarnaast mag je nog eens tien e-books en tien luisterboeken lenen.
- De uitleentermijn is 4 weken. Met een Topabonnement kun je de materialen 1 jaar lang thuis houden.
- Geleende materialen kun je 1 keer verlengen, tenzij ze gereserveerd zijn.
- Je kunt met je pas lenen en inleveren bij alle Bibliotheken in de provincie Fryslân.
Hoe lang kan ik de boeken lenen?
Boeken, tijdschriften en DVD’s mag je maximaal vier weken lenen. Heb je er nog geen genoeg van? Je mag het materiaal altijd gratis één keer verlengen.
E-books en luisterboeken leen je voor 3 weken. Hierna verdwijnen ze automatisch van je boekenplank. Het boek nog niet uit? Zet hem dan gewoon opnieuw op je boekenplank.
Waar kan ik mijn boeken inleveren?
Geleende materialen lever je zelf in via de zelfservicebalie. Bekijk gelijk of alle ingeleverde titels op de bon staan. Is dat niet zo? Vraag een medewerker om hulp.
Al het materiaal mag je in elke Bibliotheek in Fryslân inleveren. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging waar je het materiaal geleend hebt.
Hoe leen ik e-books?
Via de online Bibliotheek heb je toegang tot tienduizenden e-books. Literaire romans of thrillers, kinderboeken, non-fictie of poëzie, bibliotheekleden kunnen kiezen uit veel verschillende genres.
Leen tot 10 e-books tegelijk via de website van de online Bibliotheek.
Lees op je smartphone, e-reader, pc of laptop.
E-books blijven 3 weken op je boekenplank staan.
Wil je e-books lenen? Ga dan naar de online Bibliotheek.